لوگوهای معروف دنیا

لوگوهای معروف دنیاامروز قصد داریم تا شما را با چگونگی طراحی تعدادی از لوگوهای معروف دنیا باهم صحبت کنیم. طراحی لوگو ، کاری حرفه‌ای و نمایشی است که اگر خوب انجام بشود می‌تواند موثر باشد. درست مثل دانه‌های قهوه در برند کاستا، نت موسیقی در لوگوی iTunes و یا توپ پشمی برند.

 Woolmarkدر سایر اوقات، نام تجاری با برند حتی اگر هیچ چیزی درباره محصول یا خدمات نشان ندهد، می‌تواند به هدیه ای برای طراح لوگو تبدیل شود. کافیست به آرم صلیب سرخ، شِل و اپل و یا لوگوهای معروف با تصویر حیوانات مانند پوما، جگوار، پنگوئن، رد بول، داو و غیره توجه کنید.

روند طراحی مینیمالیستی لوگو ها با استفاده از نشان‌های هوشمندانه‌ای به صورت تمیز، سنزسریف یا بدون دندانه و ساده به طرز عجیبی رو به گسترش است. اما تعدادی از برندها وجود دارند که بر اساس یکسری پیوندها و روابط مشترک و طولانی مدتی به وسیله یک نماد به ظاهر اتفاقی ساخته شده اند. قهوه استارباکس و مک دونالد دو نمونه از برندهای شمایل محور هستند که پیوندهای غیرمعمول از این قبیل میانشان وجود دارد.

پیش از اینکه این نشان برخاسته از سیاتل همه دنیا را فتح کند، چه کسی یک پری دریایی برهنه‌ی سبز رنگ و کاراکتر موبی دیک را با قهوه مرتبط کرده است؟ یا در جاده‌ها، وقتی قوس های طلایی رنگ حرف «M» انگلیسی را برای برند مک دونالد تداعی می‌کند، آن‌ها در حقیقت شکل متمایزی از فست‌فودهای بزرگ جاده‌ای را بازگو می‌کنند.

Nestlé: یک نامِ خانوادگی

جالب است بدانید که لانه پرنده خاص Nestlé، از تغییر شکل زیرکانه روی تاج (یا کلاهخود) خانوادگی بنیانگذار شرکت نستله ساخته شده است. آیا تا به حال به ارتباط میان یک شرکت چندملیتی غذا و نوشیدنی با لانه پرنده توجه کرده بودید؟ خب؛ همه این‌ها از میراث بنیانگذار شرکت ناشی می‌شود.

هنری نستله، یکی از اولین تولیدکنندگان سوئیسی بود که برای بیزنس خود، لوگوی شرکتش را توسعه داد. او با این کار اعتبار جدیدی به خانواده‌اش بخشید. واژه نستله در زبان آلمانی به معنای «Nest» یا لانه است. پس شاید جای تعجب نباشد که یک پرنده بر روی تاج یا کلاهخود او پیدا بشود و لانه کند.

با توجه به طیف وسیعی از محصولات این شرکت مانند غلات برای نوزادان، نستله در سال ۱۸۶۸ از یک نشان به صورت تقریبا تصادفی،‌ طرحی را اقتباس کرد. این طرح با اندکی دستکاری به نشان غذا دادن یک پرنده به سه جوجه اش تبدیل شد. این کار با هدف ایجاد همگرایی ذهنی میان نام نستله و هدف شرکت انجام گرفت.

با گذشت زمان، این لوگو مرحله به مرحله ساده تر گردید. به طوری که در سال ۱۹۸۸، یک جوجه از سه جوجه پرنده درون لوگوی قدیمی کم شد. این کار برای نشان دادن یک «خانواده عادی و مدرن» در قالب پرنده انجام گرفت.

لوگوی شبکه NBC: یک استعاره رنگارنگ

شبکه NBC اولین بار در سال ۱۹۵۶ با لوگوی یک طاووس معرفی شد تا شکوه خودش را در تلویزیون های رنگی به رخ همه بکشد. مرتبط کردن یک طاووس با یک شبکه تلویزیونی در عصر مدرنیته یک زرنگی بود. اما این شبکه قبل از ۱۹۵۶، به دنبال استعاره ای تصویری بود که شگفتی اختراعات جدید در تلویزیون های رنگی را نشان دهد و نظر مثبت مخاطبین را به کانالش جلب کند.

ورژن جدید NBC

ورژن های جدید از لوگو ، یک طراحی ساده و خطی از طاووس را در خود جا داده است. پرهای دم این طاووس، همان طیف رنگی هستند که از قبل در لوگوی شبکه NBC وجود داشت. هر یک از این ۱۱ پر، رنگ خاصی دارند. که با ایجاد رنگین کمانی از رنگ های شاداب، دارندگان تلویزیون های سیاه و سفید را به خرید نسل جدید تلویزیون ها(ی رنگی) ترغیب می کرد.

علاوه بر دم معروف این طاووس، درج عبارت «proud as a peacock» به معنای باشکوه مثل یک طاووس در پائین لوگوی NBC، به بهتر نشان دادن افتخار و غرور شبکه نسبت به سیستم رنگی خود، کمک نمود. هرچند در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی، تا زمانی که شرمایف و گیسمر (Chermayeff & Geismar) در سال ۱۹۸۶ تصمیم به بازآرایی برند بگیرند، این عبارت در کنار آرم حرف “N” قرار داشت.

شرمایف و گیسمر، متوجه جانمایی جدید طاووس در لوگو شدند. این طراحی جدید، حتی تا زمانی که تلویزیون های رنگی فراگیر شده و شبکه از این نظر به هدف خود رسیده بود نیز وجود داشته است. مدیریت این شبکه پس از مدتی در سال ۱۹۸۶، تعداد پرهای طاووس را از ۱۲ به ۶ پر کاهش داد تا ابعاد مختلف شبکه NBC را نشان دهد. ظرافت طراحی این لوگو به قدری است که به خوبی می توان سر طاووس را از میان بال های رنگی آن تشخیص داد. لوگویی جدید که بسیار زیباتر و هوشمندانه تر نسبت به لوگوی ابتدایی شبکه در دهه ۱۹۵۰ میلادی طراحی شده است.

Domino’s؛ نقطه‌ها رو بشمار

امروزه، یکی از بزرگترین پیتزایی های زنجیره‌‌ای دنیا Domino’s است، اما بد نیست بدانید این شرکت، شروعی ساده و کم ادعا داشت. یک رستوران ساده و مستقل که بعد از مالک آن دومینیک دی‌وارتی (Dominick DiVarti)، دومینیکس (DomiNicks) نام گرفت. در سال ۱۹۶۰، فرد دیگری به نام «تام موناگان» به همراه برادرش جیمز مدیریت این رستوران را تحویل گرفت. اما سهم او را با یک ماشین فولکس واگن قدیمی که برای تحویل غذا استفاده می‌شد، در عرض ۱ سال خرید.

۵ سال بعد، موناگان دو فروشگاه جدید تاسیس کرد. اما نتوانست نام دومینیکس را بدون اجازه دی‌وارتی، بار دیگر احیا کند. یکی از کارمندان او پیشنهاد داد که نام رستورانش به Domino’s تغییر دهد. این پیشنهاد به دل موناگان نشست و فورا قبول کرد. در کنار شباهت آوایی و قابلیت برندینگ بصری این نام جدید، موناگان مشتاق بود که ببیند چگونه می تواند حق امتیاز جاه‌طلبی‌هایش را در لوگوی جدید رستوران نمایش دهد.

سه نقطه موجود در لوگو ، نشان از سه مکان اصلی رستوران Domino’s دارد. برنامه شرکت این بود که به ازای افتتاح هر شعبه جدید، یک نقطه به لوگو اضافه شود. ایده خیلی جذاب بنظر می رسد، اما موناگان حساب این را نکرده بود که برند رستورانش زنجیره ای شود و آنقدر گسترده که کل دنیا را بگیرد. اگر این می‌شد، تا الان باید حداقل ۱۰۰۰۰ نقطه روی لوگو می‌بود!!

MGM؛ سلطان جنگل

چیزهای کمی وجود دارد که شما را مجبور به نشستن و توجه دقیق درست مثل این شیر عصبانی می کند. حداقل در صنعت فیلم، این نماد به همراه صدای غرش شیر، متعلق به Metro-Goldwyn-Mayer است که با MGM شناخته می شود.

نسل های قدیمی تر و اهل سینما حتما این شیر نر را به خاطر می آورند که از درون یک حلقه فیلم غرش می‌کرد. اما بد نیست بدانید که اصلا ارتباط میان شیر و صنعت فیلمسازی کاملا اتفاقی رخ داد! در اصل، از تصویر سلطان جنگل به عنوان بخشی از نشان تجاری سال ۱۹۱۶ با هدف ادای احترام به مدیر تبلیغاتی شرکت (هاوارد دیتز) استفاده شد. چرا که هاوارد دیتز در دانشگاه کلمبیا تحصیل می‌کرد و لقب اختصاصی تیم ورزشی‌اش «The Lions» به معنی شیرها بود.

در سال ۱۹۲۴، وقتی Goldwyn Pictures، Metro Pictures و Louis B. Mayer Pictures با همدیگر ادغام شدند، این شیر – که نام واقعی او Slats است- در نشان برند MGM ماندگار شد. اگرچه Slats در ابتدا غرشی نداشت، اما اولین بار صدای او در سال ۱۹۲۸ به کمک گرامافون شنیده شد و در آغاز فیلم صامت White Shadows in the South Seas به نمایش گذاشته شد.

پس از مرگ این شیر در سال ۱۹۲۸، این راه را همه شیرهای MGM ادامه دادند. تا سال ۱۹۵۷، شیرهایی مانند جکی، تلی، کافی، تَنر و جورج پیش از معروف‌ترین و پرکارترینِ شیرها، یعنی لئو در لوگوی این شرکت به کار گرفته شدند.

این یک میراث تجاری باارزش است و همه این سرمایه از آنجایی سرچشمه می گیرد که مدیر اجرایی شرکت به یک دانشگاه خاص رفت.

Toblerone؛ کوه و خرس

بسیاری از لوگوها بجای اینکه نشانگر محصولاتشان باشند، بر اساس تاریخچه و میراث شهر یا کشوری که از آنجا شروع به پیشرفت کرده‌اند ساخته می شوند. Toblerone یک مثال عالی در این زمینه است.

لوگوی این شرکت به جای اینکه فقط به معرفی شکلات بپردازد، از یک منطقه جغرافیایی الهام گرفته شده است. کوه ماترهورن واقع در مرز سوئیس و ایتالیا.

شکل متمایز این کوه در تکه‌های مثلثی شکل شکلات به تصویر کشیده شده؛ اما این همه ی آن چیزی که لوگو نشان می‌دهد نیست. در میان نقش و نگار برفی کوه و روی ضلع شیبدار آن، تصویر یک خرس در آن گنجانده شده است. این خرس سمبل رسمی شهر بِرن، پایتخت سوئیس است. بِرن، شهری است که در سال ۱۹۰۸ شرکت Toblerone آنجا تأسیس شد.

در حالی که سمبل های مورد استفاده در لوگوی شرکت Nestlé و MGM تا حد زیادی به کسب و کارشان مرتبط است، لوگوی Toblerone به خواستگاه اصلی اش افتخار می کند و به یک شرکت بی نام و نشان محلی، اهمیتی جهانی می‌دهد.

۰ پاسخ به "لوگوهای معروف دنیا"

ارسال یک پیغام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارتباط با کافه بلوط

آدرس : خراسان جنوبی ، بیرجند ، پارک علم وفناوری خراسان جنوبی ، اتاق 101
آدرس ایمیل: dp.cafebaloot@gamil.com

logo-samandehi دروازه پرداخت معتبر

    All Right Reserved For Cafe Baloot 2018

    X
    رفتن به نوار ابزار