طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندیامروزه شکل ظاهری و طراحی بسته بندی کالاها تاثیر بسیاری در مقبولیت و جذابیت کالا نزد مشتری در نگاه اول دارد. یکی از راه‌های بازاریابی شرکت‌ها، به اشتراک گذاشتن طراحی جعبه‌ها و نحوه بسته‌ بندی کالاهایشان در شبکه‌های اجتماعی است. این کار موجب بیشتر دیده شدن کالا و جلب توجه مشتریان می‌گردد.

طراحی بسته بندی را از چهار منظر مختلف می توان بررسی کرد: روشی برای حفاظت محتویات بسته، عامل موثری بر قیمت گذاری محصول، بخشی از خود محصول و بازاریابی که ویژگیها, و مزایای محصول را تبلیغ می کند.

اصول پایه در طراحی بسته بندی

وضوح و سادگی بسته بندی

یکی از اصولی که در اکثر طراحی ها شما باید به آن پایبند باشید سادگی و وضوح طراحی است چرا که یکی از مهم ترین اصول در طراحی می باشد.

شما شگفت زده خواهید شد تنها چهار ثانیه بیشترین زمانی است که یک مصرف‎کننده صرف هر کالای خاص بر روی قفسه می‎کند. شما محصولاتی را خواهید یافت که مزایای زیادی را فهرست کرده‎اند اما نام تجاری واضحی ندارند. شما محصولاتی را خواهید یافت که ظاهر خوبی دارند اما در توضیح آنچه در جعبه است موفق نیستند. شما حتی ممکن است کالاهای تمیزکننده را بیابید که بسته‎بندی آن‎ها بیشتر مناسب آبمیوه‎های کودکان هستند.

اگرچه برخی از محصولات مجاز به مقداری ابهام هستند (همانند عطرها و جواهرات)، اما عدم توانایی شناسایی محصول از نظر محتوا، کاربرد یا هویت نام تجاری، یک عمل ناگوار است که معمولا باعث یک طراحی دسته‎بندی می‎شود که در فروشگا‏‎ه‎ها نتیجه مناسبی ندارد.

تاثیر بسته بندی در قفسه

از نگاه یک خریدار، یک محصول به تنهایی و با جزییات زیاد دیده نمی‎شود. به علت فاصله دید از قفسه‎ها و چیده شدن محصولات در ردیف ها و ستون‎ها، تمام چیزی که ما مشاهده می‎کنیم، الگوهای تشکیل شده از محصولات مختلف است. تا زمانی که یک الگوی خاص توجه ما را جلب نکند، ما تصمیم به نگاه دقیق‎تر به آن را نداریم.

این تمایز و جذبه محصول هنگامی که بر روی یک قفسه قرار گرفته است، چیزی است که خرده فروشان آن را اثر قفسه می‎نامند و باعث تفاوت چشم‎گیری در فروش محصول می‎شود.

گسترش‎پذیری بسته بندی

یک طراحی بسته‎بندی محصول می‎بایست قادر به یک معرفی آسان یک خط اضافی جدید (تنوع محصول) یا یک زیر برند باشد. به عنوان مثال، فرض کنید شما در حال   ساخت یک بسته‎بندی برای یک نام تجاری آبمیوه سیب هستید. شما و مشتری‎تان برای یک طراحی مشخص شامل سیب‎ها که واقعا زیبا به نظر می‎رسد، توافق کرده‎اید. با این حال، چند ماه بعد، مشتری شما تصمیم می‎گیرد که یک آبمیوه با طعم گیلاس تحت همان نام تجاری تاسیس کند. در نهایت شما متوجه می‎شوید که طراحی اولیه شما به شدت وابسته به سیب‎ها بوده است و گیلاس‎ها ظاهر خوبی ندارند. به علاوه، گیلاس‎ها بهتر است در پنل جلویی بسته بندی ارائه شوند که برخلاف ایده شماست. پس شما با گسترش‎پذیری مشکل دارید.

به منظور جلوگیری از این اتفاق، شما همواره می‎بایست در طراحی بسته‎بندی محصول آینده را در خاطر داشته باشید. این به معنای ایجاد یک طراحی منظم شهودی است که قادر به تغییرات آسان ظاهر محصول یا اطلاعات دیگر می‎باشد، در نتیجه شما در انتها خانواده‎ای زیبا از محصولات دارید.

کاربردی بودن بسته بندی

کاربردی بودن به تنهایی قادر به حل بسیاری از چالش‎های طراحی بسته‎بندی می‎باشد. کاربردی بودن فقط در مورد برچسب و یا بسته‎بندی محصول نیست و شکل واقع، اندازه و کارکرد جعبه محصول را نیز پوشش می‎دهد. هر چقدر طراحی بسته بندی محصول کاربردی تر باشد، فروش آن بیشتر است. هنگامی که کمپانی  Heinz بطری کچاپ را برعکس کرد، فروش آن به شدت افزایش یافت.

کاربردی بودن نادیده گرفتنی ترین جنبه طراحی بسته‎بندی است زیرا مشتریها اغلب مسیر آزمایش شده و صحیح را انتخاب می‎کنند که باعث از دست رفتن فرصت نوآوری می‎شود. اما اگر شما خوش شانس باشید و فرصت طراحی جعبه، بطری و یا یک کچاپ را بدست آورید، همواره در ابتدا به کاربردی بودن فکر کنید یا در بیشتر موارد، چگونه شما می‎توانید باعث سادگی استفاده، حمل و یا انبار کردن یک محصول شوید.

صداقت در طراحی بسته بندی

به عنوان یک طراح، وظیفه شما ارائه محصول به بهترین شکل ممکن است اما در نظر داشته باشید که مشتریان، که شما هم جز آن‎ها هستید، سزاوار برخورد صادقانه هستند.

  تازه‎کارها در طراحی بسته‎بندی، و من در مورد هم مشتری‎ها و هم طراحان صحبت می‎کنم، اغلب تلاش می‎کنند تا محصول به کامل‎ترین شکل قابل نمایش دادن باشد.         آن‎ها یک کلوچه آغشته به شکلات را نشان می‎دهند، زمانی که در حقیقت شما یک بیسکویت ساده طعمدار را خریداری می‎کنید. آن‎ها گیلاس‎های تازه و غنی بر روی ماست میوه را با محتوای میوه اندک نشان می‎دهند. با نمایش دادن چندین برابر بهتر یک محصول نسبت به آنچه که حقیقت دارد، شما مشتری‎ را گمراه و در نهایت ناراحت می‎کنید که فقط باعث فروش ضعیف و ایجاد ذهنیت خیلی بد در نام خواهد کرد.

این محصول ممکن است طعم خوبی داشته باشد، اما بسته‎بندی گمراه کننده است. در این سایت مقایسه‎های بیشتری بین بسته‎بندی و غذای واقعی وجود دارد.در این‎جاست که صداقت اهمیت پیدا می‎کند. مشتریان مشکلی با محصولات ساده و ارزان ندارند تا جایی که بدانند چه چیزی را خریداری می‎کنند. واضح است که آن‎ها انتظار مقداری بزرگنمایی را دارند اما نه به صورتی که محصول به طور کامل متفاوت به نظر برسد.

کمی خلاقیت چاشنی هر کاری

حتما لازم نیست با جوهر و نقاشی جعبه‌ کالاها را زیبا و جذاب نمایید. با کمی خلاقیت و ایده‌دادن می‌توانید این کار را انجام دهید. بسته‌بندی کالاهایتان را محدود به ظرفی برای حمل و نقل نبینید. می‌توانید از همین جعبه به ظاهر ساده نمایی بسیار زیبا و جذاب بسازید؛ به صورتی که مشتری در نگاه اول مجذوب کالای شما گردد. فراموش نکنید مشتری قبل از این که محتوای درون بسته را ببیند، در نگاه اول تنها بسته‌بندی کالای شما را می‌بینید. در واقع همین بسته‌بندی تعیین‌کننده سرنوشت کالای شما خواهد بود.

اگر بسته بندی شما به اندازه کافی جذاب و گیرا نباشد، قطعا کالای دیگری جایگزین کالای تولیدی شما خواهد شد. به طور مثال یک شرکت تولیدکننده ماکارونی از اشکال مختلف ماکارونی‌ برای آراستن موهای زنی که روی جعبه طراحی شده بوده، استفاده کرده است. ملاحظه می‌کنید که این طراحی کاملا منحصر به فرد و خلاقانه است و قطعا مشتری‌های بسیاری با دیدن آن برای خریدن این ماکارانی وسوسه خواهند شد.

قابلیت حمل آسان

نکته‌ای که در طراحی بسته بندی کالاها باید در نظر داشته باشید، قابلیت حمل آن است. لازم است جعبه مورد نظر را طوری طراحی نمایید، که کم‌ترین جا را در هنگام حمل بگیرد. همچنین مشتری بتواند آن را به راحتی حمل کند. این نکته در عین سادگی بسیار مهم و کاربردی است. با این حال بسیاری از صاحبان کسب و کار به این موضوع توجه کافی ندارند.

برای طراحی بسته بندی جعبه و کارتن مورد نظر ابتدا باید ویژگی‌های کالای خود را به درستی بررسی کنید. برای طراحی بهترین جعبه هیچ محدودیتی را در نظر نگیرید. تا آنجایی که می‌توانید بهترین ایده‌ها را به کار بگیرید. در رابطه با این موضوع می‌توانیم مثالی کاربردی را مطرح نماییم. شرکتی برای حمل و نقل گل‌های خود از جعبه‌هایی استفاده می‌کرد که از سقف آویزان می‌شدند و در نتیجه کمترین میزان آسیب به گل‌ها وارد می‌شد. این مثال بیان‌گر ایده‌ای ناب در طراحی بسته بندی می‌باشد.

آبان ۱, ۱۳۹۹

۰ پاسخ به "طراحی بسته بندی"

    ارسال یک پیغام

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ارتباط با کافه بلوط

    آدرس : خراسان جنوبی ، بیرجند ، پارک علم وفناوری خراسان جنوبی ، اتاق 101
    آدرس ایمیل: dp.cafebaloot@gamil.com

    logo-samandehi دروازه پرداخت معتبر

    All Right Reserved For Cafe Baloot 2018

    X