تجربه کاربری عالی برای یک شرکت

تجربه کاربری عالی

آخرین باری که یک طراحی با تجربه کاربری عالی برای یک شرکت و یا برای برنامه یک شرکت ساختید، کی بود؟ برای بیشتر ما (اگر همه ما نباشد) جواب، “هرگز” است. همیشه مساله‌ای وجود دارد که ما اگر زمانش را داشتیم، زمان طراحی برنامه‌های شرکتی، می‌خواستیم به گذشته برگردیم و آن‌را درست کنیم.

و بیایید صادق باشیم: بی‌نقص بودن هدف بسیار بالایی برای هر تیم توسعه‌دهنده است که به آن برسند، مخصوصا هنگام ساختن برنامه‌هایی که شرکت‌ها برای فعالیت‌های روزانه خود به آن نیاز دارند.

اما هدف‌گذاری برای یک تجربه کاربر بی‌نقص هربار ارزشمند است. چرا؟ چون نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، هر ۱ دلاری که بر روی تجربه کاربر سرمایه‌گذاری شود، ۱۰۰ دلار را به شما برمی‌گرداند، و ۹۰% کاربران، از استفاده از یک برنامه به دلیل عملکرد ضعیف، دست می‌کشند. (سایر مشکلاتی که به حفظ رتبه برنامه آسیب می‌زند: شامل تبلیغات‌های زیاد و زمان بارگذاری کند می‌باشد، که آن‌ها را در زمانی دیگر مورد بحث قرار می‌دهیم.)

هدف‌گذاری برای بهترین تجربه کاربری که تیم شما توانایی آن‌را دارد، به خاطر برنامه و کاربرانش، ضروری است. و بهترین روش برای انجام این کار، درک بزرگترین چالش‌های پیش روی شما و فهمیدن نحوه رفع آن‌ها است.

در اینجا سه مورد از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای شروع ذکر شده است:

چالش شماره ۱. برطرف کردن نیاز کاربران

زمانی که شما یک برنامه شرکتی طراحی می‌کنید، تمرکز بر روی جلوه‌های زیبایی شناختی و ویژگی‌های خیره کننده، به جای یک جلوه بصری سازگار با تجربه کاربر، ساده است.

اما باوجود اهمیت اینکه ظاهر خوب مهم است (مخصوصا با وجود تجربه کاربری برای برنامه‌هایی که توسط برندهایی که حاضر هستند برای مدرن‌ترین و به مدترین طراحی‌ها، هزینه‌ بپردازند.)، نباید تمرکز اصلی بر روی آن باشد.

شما می‌خواهید که کاربران از جست‌وجو در برنامه و خوشایندی آن از نظر زیبایی، لذت ببرند، اما به یاد داشتن اولویت کاربردی بودن و عملکرد، حیاتی است. کاربران ممکن است در طول هفته ساعت‌ها با برنامه در تعامل باشند، چه یک CRM، یا یک سیستم پرداخت قبوض یا هرچیز دیگر باشد.

“بخشی از دستیابی به عملکردی چشم‌گیر، به این معنی است که به کاربران چیزی را که به آن نیاز دارند به جای چیزی که می‌خواهند، ارائه دهید.”

و بخشی از رسیدن به عملکردی چشم‌گیر، به این معنی است که به کاربران چیزی را که به آن نیاز دارند به جای چیزی که می‌خواهند، ارائه دهید.

صحبت با کاربران موجود یا آینده‌نگر، درمورد مواردی که می‌خواهند در محصول نهایی ببینند، در ابتدای طراحی یک برنامه شرکتی، فکر خوبی است. آن‌ها به شما نکات خوبی جهت کمک به اطلاعات موثر شرکتی، و شناسایی مواردی که آن‌ها آن را نمیخواهند ارائه دهند، اما درعین‌حال می‌توانند ویژگی‌هایی را که جذاب به نظر می‌رسد اما ممکن است تنها بیهوده باشند نیز پیشنهاد دهند.

چگونه می‌توانید این مشکل را رفع کنید؟

با آنالیز کردن رفتار کاربر و تعیین این‌که کدام یک از کارکردها ثابت می‌کند که بیشترین نفع را دارد یا در زمان آزمایش میدانی وجود آن ضروری است.

  • در ابتدا کاربران را برای امتحان کردن برنامه دعوت کنید و به آن‌ها لیستی از عملیات برای انجام دادن ارائه کنید. آن‌ها از کدام ویژگی‌ها بیشتر استفاده می‌کنند؟ در هنگام رفع نیازشان از کدام کارکردها غافل می‌شوند؟
  • برنامه را با کاربرانی دارای پس‌زمینه‌ها یا دپارتمان‌های مختلف آزمایش کنید تا ببینید برنامه تا چه‌اندازه با آن‌هایی که لزوما از برنامه‌ای مشابه استفاده نکرده‌اند، سازگار است. آیا راهبری برا آن‌ها سریع و ساده است؟ آیا آن‌ها نحوه یافتن موقعیت ویژگی‌های به‌خصوصی را می‌توانند درک کنند؟
  • درمورد اینکه طراحی شرکتی چگونه بر روی تجربه کاربر تاثیر می‌گذارد سوال بپرسید. آیا رنگ‌های داشبورد طرح شرکتی زیادی جیغ هستند و چشم را اذیت می‌کنند؟ طرح و محل قرارگیری دکمه عملکرد و راهبری روان به همراه دارد؟ سعی کنید راهی برای ارائه چشم‌گیر اما بدون حواس‌پرتی برنامه، بیابید.

چالش شماره ۲. غرور را به جای تجربه کاربر خوب در اولویت قرار دهید

بر اساس این پست، نوشته شده توسط  Suzanne Scacca، یک مهارت قوی از جهت تجربه کاربر “گردآوری بازخورد” است. و این نکته کاملا درست است: پذیرای بازخورد بودن، زمانی که سعی در طراحی برنامه‌های بر پایه سرویس ابری SaaS باکیفیت باشید، ضروری است. اما این‌ کار همیشه آسان نیست.

بهترین محصولات طراحی‌شده بر اساس SaaS بر اساس درک اهداف کاربران، ساخته شده‌اند. این امر به معنی اعمال آزمایش‌های همه جانبه و دعوت کاربران برای نشان دادن مشکلاتی که در مسیر مشکل‌ساز خواهند شد، می‌باشد. همین امر درمورد زمانی که بر روی طراحی وب بر پایه SaaS یا محصولات SaaS برای کسب‌وکار‌های کوچک، صدق می‌کند.

“بهترین محصولات SaaS برپایه درک اهداف کاربر، مشکلاتی که برای کاربران بوجود آمده است و انتظارات آن‌ها ساخته شده‌اند.”

اما ساختن برنامه‌های شرکتی کار دشواری است. و بسیار کار و زحمت دارد. و تقریبا بسیار سخت می‌توانید از کسی بشنوید که این امر درست نیست.

شما ممکن است حس کنید مشکلاتی که ذکر می‌شوند “خیلی مهم نیستند” یا “خیلی بر روی عملکرد تاثیر نمی‌گذارد”. و اگر کاربران بتوانند، راهی دیگر بیابند که اندکی زمان انجام دادن عملیات را زیاد می‌کند، پس در اینجا چه مشکلی وجود دارد؟

متاسفانه، شما غرور خود را نسبت به کیفیت محصول در اولویت قرار داده‌اید. و استانداردهای تجربه کاربر برای برنامه‌های شرکتی بر روی تصمیم کاربران جایگزینی آن با موردی دیگر تاثیر می‌گذارد. داشتن عناصر طراحی‌های مشکل‌دار و خام در نسخه نهایی برنامه تنها به این دلیل که نمی‌خواهید آن‌ها را رفع کنید، اشتباهی بزرگ است و می‌تواند هزینه بردار باشد.

چگونه می‌توانید این مشکل را رفع کنید؟

  • بدانید که ساختن بهترین برنامه‌های شرکتی با قوی‌ترین تجربه کاربری که شما در توان آن هستید، تلاشی پیاپی و متمادی است. از همان لحظه شروع، به خود (و تیم‌تان) بگویید که شما در همان بار اول موفق نمی‌شوید.
  • همکاری و ارتباط شفاف در تیم خود را تشویق کنید، تا مطمئن شوید هیچکس درمورد بیان مشکلات قبل از اینکه یک کاربر آن را بروز دهد، خجالت نمی‌کشد و یا نمی‌ترسد. این امر در صرفه‌جویی در زمان همه کمک کرده و ممکن است کلافگی کاربران را کاهش دهد.
  • رویکردی ظریف برای طراحی متناسب با تجربه کاربری را امتحان کنید، که شامل بازخوردهای واقعی و سازگاری با تغییرات ضروری بیش از فرآیند سنتی طراحی می‌باشد.

به یاد داشته باشید:‌ اگر یک کاربر با وجهی از برنامه شما درگیر است، این یک فرصت ارزشمند جهت بهبود برنامه بوجود می‌آورد، و این بدین معنا است که شما اثر بزرگ‌تری بر روی بازار خواهید داشت.

چالش شماره ۳. ارائه انتخاب‌های زیاد از حد به کاربران

عناصر یک طراحی برنامه خوب چه هستند؟

تمامی عناصرخوب.

بابت این پاسخ مبهم (و رک بگویم، اعصاب خورد کن) معذرت خواهی می‌کنم، اما این کاملا حقیقت دارد. تجربه کاربر خوب برای برنامه‌های شرکتی بسته به این امر است که به کاربران تمامی مواردی که جهت تکمیل و انجام اهداف مربوط به خودشان به آن نیاز دارند (مدیریت ارتباطات مشتریان، در راس پرداخت قبوض ماندن و غیره)، ارائه دهید.

“تجربه کاربر خوب… بسته به این امر است که به کاربران تمامی مواردی که جهت تکمیل و انجام اهداف مربوط به خودشان به آن نیاز دارند، ارائه دهید.”

به همین دلیل است دو راه‌حلی که تا کنون آن‌ها را پوشش داده‌ایم تا اینجا، به این اندازه اهمیت دارد. شما تنها کارکردهای بسیار کاربردی و ضروری را می‌سازید و از بازخورد کاربر بهره می‌برید. اگر هرکدام از این موارد را انجام ندهید، می‌توانید با این ریسک که محصولتان با عناصری بیش آنچه که به آن نیاز دارد، انباشته می‌شود. و این منجر به تجربه کاربر ضعیف می‌شود.

راه‌حل شما این است:

  • تمامی مواردی که به برنامه شرکتی اضافه می‌کنید را تائید کنید: رفتار کاربر را برای درک اینکه آیا ویژگی و گزینه جدید حقیقتا کاربردی است یا خیر، آنالیز کنید.
  • شناسایی کنید که چرا عناصری که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند غیر ضروری هستند و سعی کنید تعیین کنید که می‌توانید آن‌ها را جهت ارائه ارزش بیشتری به کاربر تغییر دهید یا خیر.
  • جنبه‌هایی از برنامه را که تجربه کاربر را بهبود نمی‌بخشد حذف کنید و مطمئن شوید که حذف کردن آن‌ها بر روی عملکرد برنامه در جاهای دیگر اثر نمی‌گذارد.

هر دو کارکرد و عملکرد باکیفیت می‌تواند به کاربران در زمینه امکانات غنی یاری دهد، اما درصورتی در غلبه بر چالش‌های بالا با شکست مواجه شود که منجر به تجربه نامناسب و بدی می‌شود. از این نکات پیروی کنید و برای ارائه استانداردهای طراحی برپایه تجربه کاربری در برنامه‌های شرکتی، اقدام کنید.

۰ پاسخ به "تجربه كاربری عالی برای يك شركت"

    ارسال یک پیغام

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ارتباط با کافه بلوط

    آدرس : خراسان جنوبی ، بیرجند ، پارک علم وفناوری خراسان جنوبی ، اتاق 101
    آدرس ایمیل: dp.cafebaloot@gamil.com

    logo-samandehi دروازه پرداخت معتبر

    All Right Reserved For Cafe Baloot 2018

    X