تبلیغات چریکی چیست؟

تبلیغات چریکی

اگر شما هم یک کسب و کار کوچک و یا نوپا داشته باشید می‌دانید که تبلیغ کردن در رسانه هایی مانند تلویزیون و یا بیلبورد های شهر کار عاقلانه‌ای نیست چون بسیار گران قیمت هستند. تبلیغات چریکی یا گوریلا مارکتینگ (Guerilla Marketing) روشی نامنظم و نامتعارف در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است.

چنین تبلیغاتی گاه به گونه‌ای طرح می‌شود که مخاطب حتی از وجود آن‌ها بی اطلاع است و شاید بتوان گفت این نوع بازاریابی از انواع بازاریابی پنهان یا بازاریابی مبتنی بر هیاهو است. در واقع گوریلا مارکتینگ نوعی بازاریابی نامنظم برای کسب حداکثر نتایج با بکارگیری حداقل منابع است و متضمن ابتکار و نوآوری، شکستن قوانین و جستجوی راهکارهای بدیل برای روش‌های بازاریابی سنتی است.

تبلیغات چریکی

تبلیغات چریکی یا تبلیغات چریکی نوعی استراتژی تبلیغاتی است که بر تاکتیک‌های غیرمرسوم و کم‌هزینه برای رسیدن به بیشترین بازدهی متکی است.

تبلیغات چریکی در اصل مفهومی بود که حول کسب‌وکارهای کوچک با بودجه‌ی کم شکل گرفت اما این مسئله مانع استفاده‌ی کسب‌وکارهای بزرگ از این روش فکری نشد. شرکت‌های بزرگ‌تر از این بازاریابیِ غیرمرسوم برای جلب کردن توجه افراد نسبت به کمپین‌های تبلیغاتی‌شان استفاده کرده‌اند.

برخی بازاریابان اما معتقدند زمانی که تاکتیک‌های تبلیغات چریکی توسط شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شوند دیگر نمی‌توان آنها را تبلیغات چریکی واقعی دانست. شرکت‌های بزرگ بودجه‌ی بیشتری دارند و برند آنها همین حالا به خوبی تثبیت ‌شده است. از طرفی کاربرد این بازاریابی برای شرکت‌های بزرگ با ریسک همراه است.

در برخی نمونه‌ها، شیرین‌کاری‌های چریکی ممکن است به شکستی پرسروصدا منجر شود و در روابط شرکت با عموم مردم کابوسی تلخ ایجاد کند. در مورد کسب‌وکارهای کوچک اما این ریسک بزرگ نیست، زیرا اغلب مردم آن را به عنوان یک شیرین‌کاریِ شکست‌خورده‌ی دیگر در نظر خواهند گرفت.

تاریخچه تبلیغات چریکی

پیشینۀ بازاریابی را می‌توان تا چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح تعقیب کرد. یعنی زمانی که اولین مصری‌‌ها از پاپیروس برای نوشتن پیام‌های تبلیغاتی و پوستر‌های دیواری استفاده کردند. در حقیقت، چیزی که ما به عنوان تبلیغات سنتی می‌شناسیم، به تدریج و طی قرن‌ها کامل‌ شده است. با اینحال، زمان شکفتن آن به اوایل قرن نوزده میلادی بر‌میگردد.

در آن سال‌ها، هدف اصلی تبلیغات به تدریج از درگیر کردن مخاطب و سرگرم کردن او، به سمت ارائه اطلاعات در مورد محصول و خدمات یک شرکت حرکت می‌کرد. این موضوع آنقدر جدی شده بود که در دهه شصت، کمپین‌های تبلیغاتی صرفاً بر تبلیغات سنگین رادیویی، چاپی و تلویزیونی تمرکز کرده بودند و آژانس‌های تبلیغاتی سنتی صرفاً قصد داشتند مشتریان را مجاب به خرید کنند. و طبیعتا… مردم از این وضع خسته شده بودند. زمان تغییر فرا رسیده بود.

در ۱۹۸۴، بازاریابی به نام جی کانرد لویسون، عبارت “بازاریابی چریکی” را در کتابی با همین عنوان معرفی کرد. لویسون در این کتاب، روش‌های جالبی برای مقابله با روش‌های سنتی بازاریابی را ارائه داد که بر آنها نام تبلیغات چریکی را گذاشته بود. او هدف اصلی تبلیغات چریکی را، پیاده‌سازی تبلیغات نامتعارف با کمترین بودجه ممکن و کسب اطمینان از دریافت بیشترین بازخورد ممکن تعریف کرد. از نظر لویسون، کمپین‌های تبلیغاتی باید شوکه کننده، منحصر به فرد، زیرکانه و حتی گستاخانه باشند.

این روش، در جهان پر خرج بازاریابی سنتی، راهکاری عالی برای بقا به کسب و کارهای کوچک ارائه می‌داد. در نتیجه، بسیاری از این تجارت‌ها به تدریح به این روش روی آوردند و در نتیجه، تفکر و نگاهی کاملاً جدید نسبت به بازاریابی پیدا کردند.

تبلیغات چریکی در کسب‌وکارهای بزرگ

به‌طورکلی تبلیغات چریکی برای کسب‌وکارهای کوچک و کمتر شناخته‌شده، بیشتر توصیه می‌شود تا کسب‌وکارهای بزرگ، چراکه ممکن است تصویر شکل‌گرفته از برند را مخدوش کند و در نهایت به ازدست‌دادن بسیاری از مشتریان فعلی منجر شود. بارها دیده شده شیرین‌کاری‌های چریکی در نهایت به شکستی پرسروصدا منجر شده که روابط مشتریان بالقوه و حتی بالفعل را با شرکت خدشه‌دار کرده است. درصورتی‌که برندهای بزرگ قصد استفاده از این روش را دارند، بهتر است روی صرفه‌جویی تمرکز نکنند و زمان زیادی را صرف تحقیقات کنند؛ حتی با اینکه ممکن است بعد از انجام تحقیقات به این نتیجه برسند که اجرای این روش برایشان امکان‌پذیر نیست و باید از آن چشم‌پوشی کنند.

تبلیغات چریکی در کسب‌وکارهای کوچک

تبلیغات چریکی به‌طورکلی یک روش اثربخش برای موفقیت کسب و کارهای کوچک به ‌شمار می‌رود، چراکه هنوز تصویری از آن‌ها در ذهن مخاطب شکل نگرفته که احتمال ازدست‌دادن آن را در نظر بگیرند. برای کسب‌وکارهای کوچک و نوظهور هر تعداد مخاطبی که با صرف هزینه‌ا‌ی اندک جذب کنند، صرف‌نظر از بخشی از مخاطبان که برداشت خوبی از برنامه‌ی چریکی نداشته‌اند، باز هم یک پیروزی محسوب می‌شود.

تبلیغات چریکی در ایران

درست است که در به‌کارگیری این روش در ایران باید محتاط بود، اما برخی از برندهای ایرانی که سعی در بهره‌گیری از این روش تبلیغاتی داشته‌اند،‌ به دلیل احتیاط بیش‌ازاندازه،‌ در نهایت تبلیغاتی بی‌معنی و بدون پیام که جایگاه برندشان را زیر سؤال برده است، به مخاطبان ارائه کرده است.

در نتیجه اگر برندهای بزرگ با تحقیقات به این نتیجه می‌رسند که ریسک انجام این روش برایشان بالاست و یا قادر به طراحی حرکت‌های چریکی مناسبی نیستند، پس بهتر است از انجام آن صرف‌نظر کنند. همچنین توصیه می‌شود با توجه به سوظن‌های موجود، از تبلیغاتی که تِم انسان‌دوستانِ یا کمک به افراد را دارند تا حد زیادی صرف‌نظر شود، چون امکان اینکه مخاطبین برداشتی معکوس داشته باشند و آن رفتارها را دلیلی برای ریاکاری و مواردی از این قبیل برداشت کنند، زیاد است..

۰ پاسخ به "تبلیغات چریکی چیست؟"

    ارسال یک پیغام

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ارتباط با کافه بلوط

    آدرس : خراسان جنوبی ، بیرجند ، پارک علم وفناوری خراسان جنوبی ، اتاق 101
    آدرس ایمیل: dp.cafebaloot@gamil.com

    logo-samandehi دروازه پرداخت معتبر

    All Right Reserved For Cafe Baloot 2018

    X