اصول طراحی شخصیت

اصول طراحی شخصیتدر این مقاله سعی داردیم تا اصول طراحی شخصیت و زیبایی شناسی را به گونه ای آموزش دهدیم تا علاقه مندان به این شاخه انیمیشن، با تکیه بر نکات گفته شده و از طریق تمرین و پشتکار، به مهارت کافی و خلاقیت و نوآوری در طراحی شخصیت دست پیدا کنند.

مقدمه

در عالم واقعی، احساسات ما، به طور عاقلانه و منطقی با مسائل روبرو می شود، زیرا عقل مراقب است تا هیچ گونه آسیب و صدمه ای به ما نرسد. اما دنیای هنر جایی است که این اجازه را به ما می دهد تا احساسات خود را به صورت لذت بخشی، حتی غیر واقعی، بروز دهیم.

به طور مثال: در دنیای واقعی به علت ترس از ارتفاع نمی توانیم از تماشای منظره بیرونی هواپیما لذت کافی را ببریم. درحالی که در فیلم ها یا انیمیشن ها، به کمک قوه تخیل می توانیم بر پشت عقاب یا اژدها، بر فراز ابرها، منظره اطراف را نظاره گر باشیم.

در نتیجه وظیفه اصلی هنرمند در طراحی شخصیت ، درگیر کردن احساسات مخاطب می باشد، نه قوه عقل و منطق او.

هدف

شخصیت هایی که طراحی می شوند، صرفا نباید خطوط یا عروسک هایی فاقد شخصیت و روح باشند. بلکه باید قابلیت انتقال احساسات را تا حد ممکن و به نحو احسن به مخاطب داشته باشند.

موفقیت در طراحی شخصیت، با استفاده از معیارهای سواد بصری امکان پذیر می شود که در مقاله های بعدی به معرفی آن می پردازیم.

برای طراحی شخصیت باید اصول زیر را رعایت کرد:

هارمونی و کنتراست

هارمونی: همان هماهنگی است، که رعایت آن در طراحی شخصیت سبب یکپارچگی و ساختاری منسجم می شود.

کنتراست: همان تضاد است، که یکنواخت بودن را از اثر هنری دور می کند و باعث تنوع می شود.

اساس و پایه هنر تقابل میان هارمونی و کنتراست است. برای ایجاد این تقابل در طراحی شخصیت ، باید به موارد زیر توجه کرد:

اندازه

در طراحی شخصیت ، اندازه اجزای بدن می تواند تغییرات زیادی داشته باشد که ممکن است پدیده اغراق به وجود آید و در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم.

خط

استفاده از خمیدگی و منحنی ها در مقابل خطوط با زاویه و شکستگی ها به طراحی شخصیت شما، ارزش و زیبایی می بخشد.

رنگ

رنگ یک زبان جهانی است و احساسات را تحریک می کند، فرهنگ ها را شکل می دهد و پیش زمینه ذهنی ما را می سازد، به همین دلیل استفاده از رنگ های مختلف در موقعیت های متفاوت به طراحی شخصیت شما، جلوه و روح بخشیده و حس مدنظر را به مخاطب منتقل می کند.

فرم

در طراحی شخصیت ، فرم های مشابه از یک کاراکتر سبب هماهنگی بیشتر و فرم های متنوع آن سبب تضاد بیشتر می شود.
فرم منحنی (curved): این فرم ها به فضا تعادل و آرامش می بخشند و فضاهایی با حس موزون و آهنگین بوجود می آورند و همچنین در کنار خطوط عمودی و افقی باعث تلطیف فضا می شوند. فرم صاف (Rectilinear): فرم های صاف و مستطیلی در طراحی شخصیت، باعث ثبات و ایستایی می شود.

تیرگی و روشنایی

رعایت این گزینه در طراحی شخصیت و میزان و سرعت تغییرات آن، سبب انتقال و ایجاد احساسات متفاوت در مخاطب می گردد.

اغراق ( Exaggeration)

یکی از عناصر اصلی در کارتونی کردن شخصیت ها، تاکید بر روی خصوصیت های ان شخصیت است که به آن اغراق می گویند.
بعضی ها تنها بزرگ نمودن اجزا را اغراق می دانند، در حالیکه هرگونه تضاد و دوگانگی باعث به وجود آمدن اغراق می شود، که شامل:

  • زاویه دار نمودن یا کش و قوس دادن بیش از حد
  • بلند یا کوتاه کردن بیش از حد
  • کوچک یا بزرگ نمودن بیش از حد می باشد.

عدم تقارن

در طراحی شخصیت ، برای حس زنده بودن و ایجاد تحرک و تضاد در شخصیت، تقارن را در اعضای بدن و صورت شخصیت به هم می زنیم.

خوانایی

رعایت این گزینه در طراحی شخصیت باعث ارتباط سریع مخاطب با یک اثر هنری می شود و بیننده احساس بهتری نسبت به آن پیدا می کند. در واقع یکی از عوامل اصلی در یک اثر هنری، خوانایی آن است. عدم خوانایی یا مبهم بودن شخصیت، باعث می شود بیننده، به جای ارتباط حسی با اثر، به تجزیه و تحلیل شخصیت می پردازد ولی با رعایت خوانایی باعث می شود، مخاطب به جای عقل، با احساس خود با شخصیت موردنظر ارتباط برقرار کند.

عواملی که خوانایی شخصیت را در برمی گیرد، عبارتند از:

  • خوانایی در خط گذاری
  • خوانایی در فرم سیلوئت (ضدنور)
  • خوانایی رنگی
  • خوانایی در تیره و روشنی

خوانایی در خط گذاری:

برای اینکه در طراحی، دید بهتری از شخصیت داشته باشیم، باید به نکات زیر دقت کنیم:

  • سعی شود خطوط از طریق زاویه به هم برسند.
  • پرهیز از خطوطی که در یک نقطه به یکدیگر می رسند و تولید گره می کنند.
  • برای درک بهتر حجم، بهتر است خطوط و حجم ها را هم پوشانی کنیم.
  • یکی از عناصر مهم و کاربردی در سه بعدی کردن شخصیت، اندازه آن است. پس بهتر است در طراحی شخصیت، اندازه کاراکتر به دقت در طراحی لحاظ گردد.

خوانایی در فرم سیلوئت:

سیلوئت در لغت به معنای شبح، سایه و ضدنور می باشد. یعنی سایه شخصیت بدون تغییر شکل و اندازه روی دیوار پشت او ایجاد شود.

موارد زیر در سیلوئت باید به دقت رعایت شود:

  • به سیلوئت داخلی کاراکتر در طراحی شخصیت نیز توجه شود. مثل: دست سیاه روی شکم سفید در خرس.
  • موارد مبهم در سیلوئت حذف شود.
  • اعضا و اجزای اصلی شخصیت مانند: سر در انسان، گوشهای خرگوش و… باید کاملا دیده شود.
  • به فضاهای منفی مانند: فضای بین دست و بدن،اهمیت داده شود.

خوانایی رنگی:

در طراحی شخصیت و فضا، برای تاکید و وضوح یک کاراکتر، بهتر است از رنگ های متضاد استفاده شود. مثلا: پس زمینه آبی نسبت به رنگ های دیگر، برای ایجاد توجه به سیب قرمز روی آن، بیشتر کمک می کند.

۰ پاسخ به "اصول طراحی شخصیت"

    ارسال یک پیغام

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ارتباط با کافه بلوط

    آدرس : خراسان جنوبی ، بیرجند ، پارک علم وفناوری خراسان جنوبی ، اتاق 101
    آدرس ایمیل: dp.cafebaloot@gamil.com

    logo-samandehi دروازه پرداخت معتبر

    All Right Reserved For Cafe Baloot 2018

    X